Statut Publicznego Przedszkola w Złoczewie
Statut
Publicznego Przedszkola w Złoczewie
Opracowano na podstawie:
Ustawa z 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz.59)
Ustawa z 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę- prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz.60)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017r., poz. 649)
SPIS TREŚCI:
Rozdział I - Postanowienia wstępne
Rozdział II - Cele i zadania przedszkola
Rozdział III - Sposób realizacji zadań przedszkola
Rozdział IV - Bezpieczeństwo
Rozdział V - Współdziałanie z rodzicami
Rozdział VI - Organy przedszkola i ich kompetencje
Rozdział VII - Organizacja pracy przedszkola
Rozdział VIII- Zasady odpłatności
Rozdział IX - Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
Rozdział X - Wychowankowie przedszkola
Rozdział XI - Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
- Publiczne Przedszkole w Złoczewie, zwane dalej "przedszkolem", jest przedszkolem publicznym.
- Siedziba przedszkola mieści się w Złoczewie przy ulicy Kilińskiego 44.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Złoczew.
- Siedzibą organu prowadzącego jest Urząd Gminy Złoczew, mieszczący się w Złoczewie ul. Szkolna 16.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Sieradzu.
- Pełna nazwa używana przez przedszkole brzmi jak następuje: Publiczne Przedszkole w Złoczewie
- Na pieczęci przedszkole używa nazwy o następującej treści:
Publiczne Przedszkole
98-270 Złoczew
ul. Kilińskiego 44
tel. (43) 820 22 39
NIP 827-19-21-727
Regon 731626311
- Adres e-mail przedszkola brzmi: przedszkole.zloczew@interia.pl
- Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy Złoczew.
- Obsługę finansową przedszkola prowadzi Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Szkół.
§ 2
- Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole w Złoczewie;
2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Publicznego Przedszkola w Złoczewie;
3) nauczycielu – należy przez to rozumieć wychowawcę i każdego pracownika pedagogicznego przedszkola;
2
4) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zasępczą nad dzieckiem;
5) dzieciach – należy przez to rozumieć wychowanków przedszkola przyjętych w procesie rekrutacji;
6) podstawie programowej wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno – wychowawcze przedszkola, efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego a także warunki i sposób realizacji podstawy programowej; określone przez Ministra Edukacji Narodowej w stosownym rozporządzeniu;
7) programie wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
8) dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Publicznego Przedszkola
w Złoczewie;
9) indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym – należy przez to rozumieć program nauczania dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowany dla dziecka objętego kształceniem specjalnym;
10) organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Sieradzu;
11) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Złoczew.
§ 3
1. Przedszkole zapewnia wyżywienie.
2. Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:
1) śniadanie;
2) obiad;
3) podwieczorek.
3. Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dzieci w wieku przedszkolnym.
4. Jadłospisy planowanych posiłków ustala intendent przedszkola w uzgodnieniu z kucharką, a zatwierdza dyrektor.
5. Informacja o aktualnym, tygodniowym jadłospisie jest udostępniana rodzicom za
3
pośrednictwem tablicy ogłoszeń.
§ 4
1. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 5
1. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić wydarzenia o charakterze publicznym, sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia, zajęć, uroczystości, imprez otwartych itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor.
2. Dyrektor nie ponosi odpowiedzialności za przetwarzanie i rozpowszechnianie przez rodziców wizerunków dzieci lub innych osób uczestniczących w wydarzeniu, o którym mowa w ust.1.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 6
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Celem przedszkola jest ukierunkowywanie rozwoju dziecka oraz jego wczesna edukacja zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Przedszkole pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
- Przedszkole udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej w toku bieżącej pracy nauczycieli. Ponadto może organizować formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa; 4
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i zrozumienia, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, orginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbanie o zdrowie, sprawność ruchową i bezieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulującej rozwój wrażliwości i umożliwających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodziacami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków
umożliwających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
5
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwającego podjęcie nauki w szkole;
16) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
17) podtrzymywanie tożsamości narodowej, językowej i religijnej dzieci;
18) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb w toku bieżącej pracy oraz w formach poza grupą przedszkolną.
§ 7
- 1. Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
§ 8
- Przedszkole organizuje zajęcia religii.
- Podstawą udziału dziecka na zajęciach religii jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego wniosku.
- Życzenie udziału w zajęciach religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
ROZDZIAŁ III
SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA
§ 9
- Sposób realizacji podstawy programowej:
1) przedszkole prowadzi planowy proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci na
podstawie programów wychowania przedszkolnego zawierających podstawę programową wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem zalecanych warunków i sposobu jej realizacji;
2) nauczyciel przedstawia dyrektorowi program opracowany samodzielnie lub z zespolem nauczycieli lub program innego autora (autorów);
6
3) dyrektor ustala zgodność programu z podstawą programową oraz dostosowanie programu do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony. Czynność tę może dyrektor przeprowadzić osobiście lub powołać do tego zespół nauczycieli lub doradcę metodycznego wychowania przedszkolnego;
4) program może wykraczać poza podstawę programową wychowania przedszkolnego;
5) dyrektor dopuszcza program po uprzednim zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
6) programy dopuszczone w przedszkolu stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego;
7) nauczyciele planują pracę z grupą przedszkolną w oparciu o dopuszczony program, z uwzględnieniem zdiagnozowanych potrzeb i możliwości dzieci;
8) wymaganie rozwoju dziecka realizują nauczyciele wykorzystując do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane, a także swobodne zabawy dzieci;
9) w trakcie realizacji procesu edukacyjnego nauczyciele stosują uznane, pedagogiczne metody, zasady i fromy wychowania przedszkolnego odpowiednie do wieku, potrzeb i możliwości dzieci;
10) ponadto, w toku bieżącej pracy nauczyciele indywidualizują sposób oddziaływania odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb oraz możliwości każdego dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
11) nauczyciele systematycznie informują rodziców o postepach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do wspólpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole;
12) informację o gotowości do nauki w szkole przekazuje się rodzicom w formie pisemnej do 30 kwietnia.
§ 10
- Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwoju dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
7
- Potrzeba udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej może wynikać w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania lub emocji;
5) ze szczególnych uzdolnień;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawnośc językowych;
8) z choroby przewlekłej;
9) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,
sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
10) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;
11) z niepowodzeń edukacyjnych;
12) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych.
- Nauczyciele przedszkola i specjaliści mają za zadanie:
1) rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2) określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań, uzdolnień dzieci;
3) rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci,w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
4) podejmowania działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5) współpracy z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz ocenę efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz planowania dalszych działań.
- Nauczyciele prowadzą i dokumentują obserwacje pedagogiczne, których celem jest:
1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka;
2) wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji.
- W ostatnim roku pobytu w przedszkolu nauczyciele dokonują analizy i oceny gotowości szkolnej na podstawie przeprowadzonej obserwacji. 8
- Jeżeli w toku tych czynności, ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ustalą, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, udzielaja natychmiast tej pomocy w toku bieżącej pracy i informują o tym dyrektora przedszkola.
- Dyrektor we współpracy z nauczycielami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach bieżącej pracy z dzieckiem oraz jako zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w następujących formach:
1) zajęcia rozwijające uzdolnienia – dla dzieci szczególnie uzdolnionych
2) zajęcia specjalistyczne:
a) korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
b) logopedyczne dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;
c) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – dla dzieci przejawjających trudności w funkcjonowaniu społecznym;
d) inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczesnictwem w życiu przedszkola,
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego – dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą reazlizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego wspólnie z oddziałem przedszkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Forma ta wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej;
4) porad i konsultacji.
- Formy pomocy, wymiar godzin oraz okres udzielania ustala dyrektor przedszkola w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący przedszkole.
- Dyrektor może wyznaczyć koordynatora, którego zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologicno – pedagogicznej dzieciom w przedszkolu.
- Nauczyciele i specjaliści oceniają efektywność udzielonej pomocy i formuują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
- W przypadku, gdy z wniosków wynika, że pomimo udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu, dyrektor przedszkola za zgodą rodziców, występuje do publicznej poradni z
9
wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.
- Dyrektor przedszkola organizuje wspomaganie przedszkola w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor pisemnie zawiadamia rodziców o objęciu ich dzieci formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wskazuje formę, wymiar godzin i okres udzielania tej pomocy.
- Dyrektor organizuje kształcenie, wychowanie i opiekę dla dziecka, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną:
1) niepełnosprawnych;
2) niedostosowanych społecznie;
3) zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Przedszkole zapewnia realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, warunki do nauki, sprzęt i środki dydaktyczne, zajęcia specjalistycne i inne odpowiednie do indywidualnych potrzeb dziecka, integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym.
- Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor powołuje zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej, który opracowuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny. Pracę zespołu koordynuje wychowawca oddziału lub specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem wyznaczony przez dyrektora przedszkola. Rodzice mają prawo uczestniczyc w pracach zespołu.
- Zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając diagnozę i wnioski sformuowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu. Program opracowuje się na okres, na jaki wydane zostało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłużej niż etap edukacyjny.
- Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny określa:
1) zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego do wymagann edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, przez zastosowania metod i form pracy z dzieckiem;
2) zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem;
3) formy i okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin;
4) działania wsperające rodziców dziecka;
10
5) zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne odpowiednie do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka;
6) zakres współpracy nauczycieli i specjalistów;
7) w zależności od potrzeb – rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
8) wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego, które są realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci.
- Przedszkole udziela także pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci oraz nauczycielom. Pomoc udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązuwaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców i nauczycieli:
1) porady;
2) konsultacje;
3) warsztaty;
4) szkolenia;
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana jest i udzielana we współpracy z :
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc może być udzielana z inicjatywy:
1) dziecka;
2) rodziców dziecka;
3) dyrektora przedszkola;
4) nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;
5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
6) poradni;
7) asystenta edukacji romskiej;
8) pomocy nauczyciela; 11
9) pracownika socjalnego;
10) asystenta rodziny;
11) kuratora sądowego;
12) organizacji porządkowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
13) asystenta nauczyciela.
- 24. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w formach wmienionych w punkcie 8 jest dokumentowana w odrębnych dziennikach. Zasady prowadzenia dzienników pomocy psychologiczno-pedagogicznej są określone w odrębnych przepisach.
§ 11
- 1. Przedszkole umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej poprzez:
1) zajęcia w języku polskim;
2) realizaję treści związanych z historią, geografią i kulturą naszego regionu i kraju;
3) prowadząc nauczanie religiii w ramach planu zajęć przedszkolnych, których rodzice wyrażają takie życzenie w najprostrzej formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione w każdej chwili.
- 2. Przedszkole prowadzi działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola, poprzez czytelne zasady postępowania, w tym system regulaminów i procedur, ustalenie praw i obowiązków pracowników, dzieci i ich rodziców.
- 3. Przedszkole prowadzi z dziećmi planową pracę wychowawczą opartą na wartościach uniwersalnych.
§ 12
- 1. Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
1) 5 sal przedszkolnych mieszczących się w budynku przedszkola i 1 sali mieszczącej się w budynku Szkoły Podstawowej w Złoczewie – miejsce prowadzenia zajęć w zakresie opieki, wychowania i kształcenia;
2) pomieszczeń sanitarno-higienicznych;
3) szatni;
4) placu zabaw.
- 2. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego – miejsca aktywności ruchowej i obserwacji przyrodnicznych. 12
- 3. Przedszkole zapewnia odpowiednie pomoce dydaktyczne i wyposażenie dla wychowanków – bezpieczne i odpowiednie do zabawy i realizacji przyjętych programów.
- 4. Przedszkole umożliwia korzystanie z posiłków.
ROZDZIAŁ IV
BEZPIECZEŃSTWO
§ 13
- 1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – pod względem fizycznym jak i psychicznym;
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż;
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku, a w szczególności:
1) sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz
powierzchnię użytkową;
2) wyposażenie, w tym meble, zabawki i pomoce dydaktyczne posiadają atesty i certyfikaty;
3) przedszkole posiadam sprzęt i urządzenia ochrony przeciwpożarowej;
4) w przedszkolu znajdują się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją dotyczącą jej udzielania.
- Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren przedszkola posiadaja zabezpieczenia uniemożliwiające wyjście bezpośrednio na jezdnie.
- Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym.
- W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
- W grupach sprawowaniu opieki nad dziećmi pomaga nauczycielowi woźna oddziałowa.
- Przy wyjściu poza teren przedszkola zapewnia się opiekę odpowiednio do potrzeb grupy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
- Jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel
obowiązany jest niedopuścić do zajęć lub przerwać je wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora.
13
§ 14
- Pomoc medyczna jest udzielana dzieciom za zgodą rodziców. W systuacjach koniecznych, gdy brak kontaktu z rodzicami, korzysta się z usług pogotowia ratunkowego.
- Pracownicy przedszkola zobowiązani są do udziału w szkoleniach z zakresu bhp i ppoż. oraz pierwszej pomocy przedmedycznej.
- W razie zaistnienia w przedszkolu wypadku niezwłocznie zapewnia się dziecku pierwszą pomoc przedmedyczną, oraz sprowadza się fachową pomoc medyczną.
- O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
1) rodziców poszkodowanego dziecka;
2) organ prowadzący przedszkole;
3) pracownika służby bhp;
4) społecznego inspektora pracy;
5) radę rodziców.
- O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
- O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
- Zawiadomień, o których mowa powyżej dokonuje dyrektor bądź upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
- Każdy wypadek odntowuje się w rejestrze wypadków. Dyrektor powołuje zespół i prowadzi postępowanie powypadkowe zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Umożliwia się ubezpieczenie dzieci od następst nieszczęśliwych wypadków za zgodą rodziców.
- Przedszkole prowadzi edukację dla bezpieczeństwa m.in. poprzez tematy kompleksowe, bajkoterapię z zastosowaniem różnych metod i form. Tematyka dotyczy bezpieczeństwa na drodze, sposobu korzystania z urządzeń, narzędzi i przyborów, bezpieczeństwa w relacjach z nieznajomymi, roślinami i zwierzętami, zagrożeń związanych z lekami, środkami chemicznymi i innymi.
- 11. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom przedszkole współpracuje z różnymi podmiotami np. policja, straż pożarna.
§ 15
- 1. Przedszkole może organizować wycieczki i inne wyjazdy z uwzględnieniem obowiązujących przepisów w tym zakresie. Program wycieczki winien być dostosowany do wieku, potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci. 14
- 2. Liczba przewożonych osób w autokarze nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie rejestracyjnym.
- 3. Udział dzieci w wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców. Wyjątkiem są którkie, piesze wycieczki będące uzupełnieniem realizowanego programu wychowania przedszkolnego np. do parku, na poczte itp.
- 4. Program wycieczki organizowanej przez przedszkole, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor przedszkola.
- 5. Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki. Kierownikiem wycieczki może być także inna wyznaczona przez dyrektora przedszkola, osoba pełnoletnia, która:
1) ukończyła kurs kierowników wycieczek;
2) jest instruktorem harcerskim;
3) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki
kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
- 6. Kierownik wycieczki opracowuje program i regulamin wycieczki, zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa, określa zadania opiekunów, zapewnia apteczkę sprzęt i ekwipunek, czuwa nad bezpiecznym przebiegiem wycieczki. Przedszkole może posiadać dodatkową, zgodną ze statutem procedurę w zakresie organizacji wycieczek poza siedzibę przedszkola.
- 7. Rodzice dzieci mających problemy w czasie poruszania się pojazdami mechanicznymi, zobowiązani są do przedłożenia instruktarzu dotyczącego sprawowania opieki.
§ 16
- 1. W celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieciom przedszkole określa następujące zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
1) dzieci przyprowadzają i odbieraja z przedszkola rodzice lub osoby upoważnione przez rodziców;
2) osoba przyprowadzająca dziecko jest zobowiązana przekazać je bezpośrednio pod opiekę nauczyciela; 3) rodzice mogą pisemnie upoważnić inną pełnoletnią osobę do przyprowadzania i odbierania ich dziecka z przedszkola, przedkładając upoważenienie nauczycielom prowadzącym oddział. Upoważnienie w formie pisemnej zawiera: nazwisko i imię
15
osoby upoważnionej, adres zamieszkania oraz serię i numer dowodu osobistego;
4) nauczyciel ma obowiązek osobiście sprawdzić, kto odbiera dziecko z przedszkola lub za pośrednictwem innego pracownika przedszkola;
5) rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka do momentu przekazania go nauczycielowi i od chwili odbioru dziecka od nauczyciela;
6) rodzice przejmują odpowiedzialnośc prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;
7) nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru, w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie może ona zapewnić dziecku bezpieczeństwa;
8) o każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola. W takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest do podjęcia wszelkich czynności dostępnych w celu nawiązania kontaktu z rodzicami;
9) odmowa wydania dziecka dotyczy także rodzica w przypadku, gdy stan jego będzie wskazywał, że nie może on zapewnić dziecku bezpieczeństwa lub wobec, którego sąd wydał
decyzję o ograniczeniu lub pozbawieniu praw rodzicielskich/władzy rodzicielskiej, w tej sytuacji nauczyciel, próbuje skontaktować się z drugim rodzicem w celu odebrania dziecka oraz powiadamia o tym fakcie dyrektora przedszkola;
10) rodzice są zobowiązani do odbioru dziecka do czasu zamknięcia przedszkola. Jeżeli tego nie uczynią, nauczyciel po sporządzeniu notatki, powiadomieniu policji i dyrektora podejmuje działanie odpowiednie do otrzymanych od wymienionych podmiotów instrukcji.
- 2. Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu dziecka w przedszkolu, rodzic jest zobowiązany do odebrania dziecka niezwłocznie po powiadmieniu go przez nauczyciela. Dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia
ROZDZIAŁ V
WSPÓŁDZIAŁANIE Z RODZICAMI
§ 17
- 1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- 2. Przedszkole organizuje następujące formy współpracy z rodzicami:
16
1) zebrania grupowe – na początku roku szkolnego oraz w miarę potrzeb, nie rzadziej niż 2 razy w ciągu roku;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielem;
3) zajęcia otwarte dla rodziców nie rzadziej niż raz w roku w każdym oddziale;
4) formy pomocy psychlogiczno – pedagogicznej dla rodziców takie jak: warsztaty, szkolenia, porady, konsultacje nauczycieli i specjalistów;
5) uroczystości i spotkania okolicznościowe – wedlug kalendarza imprez;
6) zebranie ogólne, nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku;
7) dni adaptacyjne w czerwcu i w ostatnim tygodniu sierpnia;
8) kącik informacji dla rodziców;
9) wystawy prac plastycznych dzieci;
10) w miesiącu listopadzie rodzice zapoznawani są z wynikami obserwacji i diagnozy wstępnej dzieci zawierającej aktualny poziom rozwoju i propozycji działań wspomagających;
11) w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę.
- 3. W przedszkolu jako organ przedszkola działa rada rodziców.
§ 18
- Rodzice mają prawo do:
1) znajomości koncepcji przedszkola i udziału w jej opracowaniu;
2) zapoznania się z programem wychowania przedszkolnego oraz współdziałania w jego realizacji;
3) planowych systematycznych spotkań z nauczycielem oddziału;
4) uzyskiwaniu na bieżąco informacji na temat swojego dziecka oraz postępów w jego rozwoju;
5) uzyskania informacji na temat stanu gotowości szkolnej swojego dziecka;
6) wyrażania i przekazywania nauczycielom oraz dyrektorowi przedszkola wniosków z obserwacji pracy przedszkola, w tym także podczas ewaluacji wewnętrznej;
7) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącem nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo w radzie rodziców oraz podczas ewaluacji zewnętrznej;
8) korzystania z form współpracy przedszkola z rodzicami;
9) włączania się w organizację życia przedszkola; 17
10) życzliwej i przyjaznej atmosfery, intymności rozmowy z zachowaniem tajemnicy jej treści.
§ 19
- Rodzice mają obowiązek czuwać nad prawidłową realizacją obowiązku przedszkolnego dzieci sześcioletnich, a w szczególności zapewnić uczestnictwo dzieci w zajęciach.
- Przedszkole oczekuje od rodziców:
1) bieżącej i rzetelnej informacji na temat dziecka;
2) terminowego regulowania opłat;
3) przestrzegania ustaleń organizacyjnych przedszkola;
4) aktywnego współuczestnictwa w życiu przedszkola;
5) kultury zachowań w różnych sytuacjach na terenie przedszkola.
ROZDZIAŁ VI
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 20
- Organami przedszkola są:
1) dyrektor przedszkola, zwanej dalej dyrektorem;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców.
- Kompetencje dyrektora:
1) kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz;
2) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi oraz administracji;
3) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
4) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
5) przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących;
6) wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy;
7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola; 18
8) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole;
9) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
10) oraganizuje ewaluację i kontrolę wewnętrzną oraz monitoruje bieżąca pracę przedszkola,
11) oraganizuje wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu ich zadań statutowych.
- Zadania dyrektora:
1) opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan;
2) prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola;
3)gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy; 4)sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadawanie
stopnia nauczyciela kontraktowego;
5)przedstawienie radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
6) co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także bezpiecznych i higienicznych warunków, oraz określenie kierunków ich poprawy;
7) ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;
8) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
9) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
10) wykonywanie obowiązku związanego z systemem informacji oświatowej;
11) współpracowanie z rodziacmi, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;
12) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
13) przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom;
14) wystepowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
15) organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
19
16) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
17) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
18) powołuje zespoły zadaniowe do realizacji zadań statutowych przedszkola;
19) współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników;
20) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli w czase zajęć oranizowanych przez przedszkole;
21) zapewnia odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych i odpowiada za poziom ich realizacji;
22) dopuszczanie do użytku programu wychowania przedszkolnego;
23) organizowanie warunków kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
24) ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji z działalności dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją;
25) zapewnia ochronę danych osobowych będących w posiadaniu przedszkola;
26) dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy w przypadkach określonych w statucie przedszkola. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
- Dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych:
1) wykonuje uchwały Rady Gminy Miejskiej w Złoczewie w zakresie działalności przedszkola;
2) współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzezcz pomocy dzieciom i ich rodzinom.
3) organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o oderębne przepisy;
4) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
5) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych
organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola.
20
§ 21
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor oraz wszyscy nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w przdszkolu.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Rada pedagogiczna działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po każdym semestrze oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą byc zorganizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- W posiadaniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaposzone przez jej przewodniczącego lub na wniosek rady tj.: przedstawiciele organu
prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny i inni.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania,
zgodnie z regulaminem rady.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie planów pracy przedszkola w tym rocznego planu pracy;
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów w przedszkolu;
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków;
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
6) zatwierdzanie zmian w statucie przedszkola;
7) zatwierdzanie regulaminu rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwględniając potrzeby i zainteresowania dzieci;
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 21
4) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
5) programy wychowania przedszzkolnego przed dopuszczeniem ich do użytku w przedszkolu.
10. Pozostałe kompetencje rady pedagogicz